Aston Martin limuzin
Bálint 2006.04.11. 16:45
Egy limuzin?
Sokan és sokáig hitetlenkedve csóválják majd a fejüket. Az Aston Martin új tanulmányautója - négyajtós limuzin. És lehet, hogy majd gyártják is.
Az Aston Martin a legfelkészültebb autóipari szakembereknek és a legedzettebb zsurnalisztáknak is a torkára forrasztotta a szót, amikor a januári Detroiti Autószalonon leleplezte legújabb tanulmányautóját. Legfőképpen a Porsche arra flangáló képviselőinek kellett repülősót dugni az orra alá, amikor meglátták a lenyűgöző, V12-es motorral felszerelt csoda-limuzint az angol sportmárka standján. Az új, Rapide (ejtsd: "repíd") nevű négyajtós az Aston Martin dizájn-nyelvezetét ügyesen viszi tovább a cég számára még idegen autófajtára. Miközben a tervezők bravúrosan lavíroztak a különféle megkötések között, arra is maradt erejük, hogy a fénykibocsátó diódás világítótestek újszerű alkalmazási lehetőségeit is bemutassák: a kocsi kanyarfényszórói, az oldalsó díszlécekbe ágyazott villogók mind LED-del működnek. Meglepő, hogy a vállalat éppen most jelentkezik ennyire újszerű, szériaérettnek tűnő autóval, hiszen úgy tudtuk, a cég ezekben a hónapokban arra összpontosít, hogy meglevő modelljénél sikerüljön megkurtítania a kilométeres várakozólistákat, így szándékában sem áll új típusok bemutatása. Pedig a Rapide valódi autó, ugyanarra a sokoldalú, alumíniumból készült önhordó (VH) vázra épül, mint a DB9-es és a V8 Vantage.
De miért éppen a Porsche szakemberei kapkodtak levegő után, amikor meglátták? Nos, biztosan nem a gyönyörűségtől. Nem kell komolyan vennünk, hogy a Rapide csupán prototípus, hiszen működő, eleven autó. 2008-ra akár gyártásba is kerülhet - egy esztendővel azelőtt, hogy a Porsche négyajtós Panamerájának első példányai alatt megindulhatna a futószalag. Ezzel két dolog is világossá vált a konkurens sportautó-gyártók számára: 1) az Aston Martin villámgyorsan képes új modellek piacra dobására. 2) az új VH platform rendkívül rugalmas, nagyobb szabadságra és mozgékonyságra ad módot, mint a 911-es alapjai. Szomorú ez, legalábbis zuffenhauseni szemszögből. A Rapide mozgatását az Aston már meglevő, hatliteres, négy vezértengelyes V12-ese végzi, ugyanaz, amelyik a DB9-esben is működik, igaz, itt 450-480-re taksálható lóerő-gyűjteménnyel. Az automatikus váltó a hátsó tengelynél van, fokozatainak kézi kapcsolását pedig a kormány mellé függesztett flepnikkel végzi a vezető, akárcsak a DB9-esben. Bár a futóművek, a kormányzás elemei és a fékrendszer mind meglevő modellekből származik, mindezt a Rapide nagyobb tengelytávjához, megnövelt tömegéhez hangolták. Ez egyébként 1900 kilogrammra tehető, ami soknak tűnhet, de így is 200-500 kilogrammal marad alatta a riválisokénak.
Hat hónap. Ilyen rövid idő alatt legfeljebb elválni lehet, gyereket kihordani nem, de az Aston Martin új vezető tervezője, (a neve hangzása ellenére is angol) Marek Reichman bebizonyította, hogy kivételes autó megalkotására e szűk fél év is elég lehet. Reichmant az Aston-főnök Ulrich Bez - aki viszont ízig-vérig német, és korábban a Porschénél dolgozott - csábította át az amerikai Fordtól még tavaly júliusban. Ketten nyolc hét megfeszített munkája során lerakták a Rapide terveinek gerincét, s a kocsi karácsony előtt már készen is volt. Közös szülöttük a rendkívül alacsony limuzin, laposabb a Maserati Quattroporténál, vagy a Jaguar XJ-nél is. Ennek ellenére könnyű beszállni az utastérbe, az üléseken elöl jó, s hátul is elfogadható a helykínálat, még a csomagtartó is használható. Az autó nagyvonalúbb, mint a DB9-es. Persze a Mercedes S-osztállyal, vagy akár a Maserati Quattroportéval összevetve nem tűnik tágasnak, de ezek nem tekintendők a Rapide közvetlen konkurenseinek. Az Aston-limuzinnál mindent alárendeltek a tökéletes arányoknak, lélegzetelállító megjelenésnek. (Porsche-tervezők, ugye olvassátok e sorokat!?)
Bár a Rapide minden eleme, valamennyi mérete új, rokonságát le sem tagadhatná a DB9-essel. Tengelytávja 290, magassága 40, szélessége hátul szintén 40 milliméterrel nagyobb a DB9-esénél, s teljes, ötméteres hossza pedig a megnövelt hátsó túlnyúlás miatt 300 milliméterrel meghaladja a vele rokon kupéét, de a technikai, formai kötődés erős.
Bár alkotói állítják, hogy az Aston Martinnak nincs szüksége a Rapide-re, a 2008-as modellkínálatban elvileg helyet lehetne neki szorítani. Amennyiben megelőznék vele a Porsche Panamerát, az évente 500 példányban készülő limuzin ára 25 ezer euró, azaz 60-65 millió forint között alakulna. Annyi szent, hogy amint bejelentik gyártását, tucatjával özönlenek majd rá a megrendelések. Az elsők között pedig biztosan jön egy fax, és egy átutalás ama bizonyos Herr Wendelin Wiedekingtől is. Tudják, a Stuttgart melletti Zuffenhausenből.
|