Jaguar
Bálint 2005.11.19. 17:18
Családi ezüst
A tradicionális angol autómárka új ékköve, és egyúttal a Jaguar új formai nyelvezetének továbbörökítője az XK utódja lesz.
Hogyan látják a cégnél a Jaguar jövőbeli szerepét? Milyen formai irányvonalat kell a tervezőknek követni, melyek azok a stílusjegyek, amelyek egységesen meghatározzák majd a márka autóinak arculatát? A Geoff Lawson helyébe lépett Ian Callumnak nem kisebb feladattal kellett megbirkóznia, mint hogy meghatározza, milyenek lesznek a holnap Jaguarjai. Ilyetén volumenű megbízást senki nem tud a kisujjából kirázva teljesíteni. Callum első lépésként megtervezte a 2+2-üléses XK utódját, amely a jövő év tavaszán kerül piacra kupé és kabrió változatban. Nagy volt a rá nehezedő nyomás, ugyanis a Jaguart az utóbbi időben már lassan az a veszély fenyegette, hogy menthetetlenül elsüllyed a retro-áramlatban. Főleg a nagy XJ limuzin kelt olyan benyomást, mintha az XJ Serie 2 alig módosított másolata volna, ami az adásvételi szerződés aláírása helyett több esetben is arra késztette a potenciális megrendelőket, hogy egy "Jaj, már megint!" felkiáltással elálljanak vételi szándékuktól. Csak zászlólengető hagyományápolókkal manapság nem lehet fellendíteni egy márka forgalmát. Callumnak arra kellett vigyáznia, nehogy a retro-irányzattól való elfordulással gyökeresen felrúgja a múltat, ugyanakkor mégis valami olyan újat hozzon létre, amelyre a jövőben építeni lehet.
Az új XK-val kapcsolatban napvilágot látott marketingfilozófiai híresztelések alapján nem holmi sima távolugrásra, hanem egyenesen hármasugrásra lehetett számítani - hasonlóképpen, mint amikor annak idején a gran turismók között megjelent a szivar alakú E-Type. Minden jel arra vall, hogy az új kupé nagy sikert arat, amikor az őszi nemzetközi autókiállításon lehull róla a lepel. A kérdés csak az, vajon a konzervatív vagy a haladó szellemű vásárlók tapsolnak majd erősebben a premieren? Már pusztán az autó eleje is meglepetést kelt, hiszen az eddigi "szimatoló orr" helyét nyitott halszájra emlékeztető orr vette át, amelynek egyik meghatározó eleme a hűtőmaszkon keresztbe futtatott, krómozott díszcsík. Legalább ennyire megszokást igényelnek az arc megváltozott arányai is, ugyanis az ovális hűtőmaszkhoz és a Ford Cougaréit idéző filigrán fényszórókhoz képest meglehetősen vastag az orrkötény rendszámtáblát tartó része. A far láttán önkéntelenül is az Aston Martinok jutnak eszünkbe, még ha a Jaguar hevesen igyekszik is eloszlatni ezt a képzettársítást. Pedig van alapja, hiszen Ian Callum bábáskodott a DB9-es, a Vanquish és a Vantage születésénél is. Nincs kizárva, hogy egyes Aston Martin-tulajdonosokat bosszant majd a nyilvánvaló hasonlóság, elvégre ők jóval többet fizettek autójukért, mint amennyit az új kupéért elkérnek majd. A lemezköntös alatti hasonlóságok kizárólag márkán belülre korlátozódnak, a sportkocsinak ugyanis az XJ kölcsönözte a padlólemezt. A könnyű alumínium-karosszéria könnyű öntvényekből és sajtolt lemezekből áll, ezeket a messzemenő merevség érdekében és a tömeg szinten tartása végett szegecseléssel és epoxigyantás ragasztóval rögzítik egymáshoz.
Az 1.600 kilogramm tömeg és a 4,2 literes V8-as motor továbbfejlesztett változata által leadott 298 lóerő alapján szép, de nem eget rengető menetteljesítményekre lehet számítani. Azzal csak a később bemutatkozó, kompresszoros motorral futó változat dicsekedhet majd. És a Jaguar a 400 lóerős XKR mellett másik modellt is kifejleszt - 500 lóerős motorral. Ez minden bizonnyal már a szupersportkocsik exkluzív klubjában követel helyet magának - szemben a 3,5 literes, V8-as motor (258 LE) hajtotta XK-val, amely a sorozat nyitó modellje. A Jaguarnál persze nem akarnak mindenáron szupersportkocsit építeni. Az XK inkább a 6-os BMW, a Maserati Coupé és a Mercedes SL vásárlóközönségét veszi célba, azokat az embereket, akik nagyra értékelik a visszafogott eleganciát, és a múltban gyökerező esztétikumot. Ez az oka annak is, hogy a britek kizárólag a német ZF cég nagy teljesítményre méretezett, hatfokozatú automata váltóját építik be az új modellgeneráció autóiba. Ez már a kormánykerékről is működtethető lesz az ott elhelyezett gombok segítségével. Bár az új XK is csak 2+2-üléses, alkotói azt ígérik, hogy utastere jóval tágasabb lesz, mint elődjéé. A helykínálat gyarapodása elsődlegesen nem annak köszönhető, hogy a kocsi valamelyest hosszabb lett. Nagyobb szerepe van ebben a 16 centiméterrel nagyobb tengelytávnak (most 2.750 mm) és a szélesség 7 centiméteres növekedésének (most 1.900 mm).
Az előző modellből átülő vásárlók örömmel tapasztalhatják, hogy immár normális ülőhelyzetet vehetnek fel a volán mögött, és nem túl magasra szerelt vezetőülésen kell gubbasztaniuk. Jól harmonizál az új kialakítással a sofőrközpontú műszerfal. A két, krómszegélyű kerek főműszer kis digitális kijelzőt fog közre, amelyen egyebek között olyan információk jelennek meg, mint az éppen aktív sebességfokozat vagy az aktuális abroncsnyomás. A központi helyre telepített 7 colos érintőképernyő számos berendezés működtetésére kínál lehetőséget: elég ujjal megérinteni a klímaberendezés, a hifi, a DVD-alapú navigáló-berendezés vagy a telefon használatához. A fejlesztők az autót körülvevő környezetre is gondoltak. Erről tanúskodik, hogy gyalogosgázoláskor kissé felnyílik a motorháztető, hogy a szerencsétlenül járt személy feje még véletlenül se lépjen érintkezésbe a kemény motorral. A biztonsági felszereltségnek az elmaradhatatlan légzsákok mellett aktív fejtámlák, ESP, defekttűrő gumiabroncsok és a kocsi útjába kerülő esetleges akadályokat folyamatosan figyelő adaptív tempomat is része. Vajon mindez elegendőnek bizonyul majd ahhoz, hogy felkeltse a vásárlók érdeklődését? A gran turismók kategóriájában ugyanis nem a biztonsági vértezeten, hanem az autó külsején múlik minden. 500 potenciális vásárlónak már volt alkalma megszemlélni az új XK-t, és amint a Jaguar közölte, az újdonság elsöprő sikert aratott körükben. A kedvező fogadtatás láttán bizonyára nagy kő esett le Ian Callum szívéről.
|