Safety Car
Bálint 2006.07.23. 09:50
Safety Car
A 2006-os F1-es versenyszezon bahreini futamán állt munkába először a
FIA hivatalos felvezető autója, a vadonatúj CLK 63 AMG. 6,3 literes 354
kW-os/481 LE-s V8-as AMG-motorjával, módosított fékrendszerével, futóművével,
hűtésével és kipufogó rendszerével, valamint számos könnyű karosszéria-elemével
a gyors kupé kiválóan megfelel különleges rendeltetésének.
A CLK 63 AMG safety car feladata, hogy balesetek
után vagy kedvezőtlen időjárási körülmények között egészen addig a mezőny élén
haladjon, amíg el nem hárul a veszély. Az autót irányító egykori DTM-pilóta,
Bernd Mayländer a verseny rendezőinek külön utasítására hajt ki a pályára. Végig
nagy sebességet kell tartania, különben túlmelegednek a versenyautók motorjai,
és kihűlnek a gumijaik.
A gyors kupénak minden adottsága megvan ahhoz,
hogy kiválóan ellássa feladatát, elvégre 354 kW-ot/481 LE-t (6800 fordulat/perc)
és 630 Nm-t (5000 fordulat/perc) ad le új fejlesztésű V8-as AMG-szívómotorja. Az
erőátvitelben kormányról is működtethető AMG SPEEDSHIFT 7G-TRONIC automata váltó
működik közre. A CLK 63 AMG Formula-1-es változataként olyan új
kipufogórendszerrel készül, amelynek érces hangja mind a helyszínen, mind a
TV-képernyők előtt megdobogtatja a nézők szívét.
A Mercedes-AMG
motorsportban alkalmazott megoldások egész sorát vonultatta fel annak érdekében,
hogy megbízhatóan működjön a világ különböző éghajlatú tájain az új felvezető
autó: ilyen egyebek között a nagy teljesítményű vízhűtő, az orrkötény mögé
beépített két oldalsó olajhűtő, valamint a nagyobb méretű kiegészítő
váltóolajhűtő. A hátsó differenciálmű hűtőbordákkal és külön olajhűtővel van
ellátva.
A motorsportra jellemző felszerelések másutt is megmutatkoznak
a felvezető autón: remek irányíthatósággal és útfekvéssel ruházza fel például a
19 colos kovácsolt AMG könnyűfém felnikre és 235/35 (elöl) illetve 265/30
(hátul) méretű gumikra épülő állítható magasságú sportfutómű. Az utcai
változatnál elöl 70, hátul 60 mm-rel szélesebb nyomtávval rendelkezik, amely
kidomborított sárvédőin is jól látszik. A korábbinál nagyobb teljesítményű
sportfékrendszer jól bírja a tartós igénybevételt, és mindenkor határozottan
megállítja a száguldó autót. Elöl 390 mm átmérőjű vegyes anyagú féktárcsák és
hatdugattyús féknyergek, hátul 330 mm-es acél tárcsák és négydugattyús nyergek
teljesítenek szolgálatot. Valamennyi féktárcsa belső hűtésű és lyukazott
kivitelű. A különösen nagy igénybevételnek kitett első fékek külön csatornákon
keresztül kapják a hűtőlevegőt.
A safety car kiegészítő felszerelései, azaz
kommunikációs berendezése, jelzőfényei, differenciálmű- és fékhűtése, valamint
nagyobb kerekei és féktárcsái ellenére is jóval könnyebb, mint az utcai
változat. A Mercedes-AMG fejlesztői egy a Formula-1-ben és a DTM-ben alkalmazott
ultramodern anyag, szénszálas CFK alkalmazásával faragtak le sokat a tömegéből.
CFK-ból készült az orr- és a farkötény, a motorháztető, az első sárvédők és az
ajtók. Az 1600 kilós AMG felvezető autó így több mint 150 kilóval könnyebb, mint
az utcai használatra szánt CLK 63 AMG, amelynek saját tömege 1755 kg.
A
safety car-t a FIA Formula-1 matricái mellett a tetejére épített
villogóberendezés különbözteti meg leginkább a CLK 63 AMG-től. Amikor a
versenypályán tartózkodik, folyamatosan stroboszkópszerű fehér fénnyel villognak
első és hátsó lámpái. Személyzete rádió-adóvevő, TV-monitor, valamint befelé és
kifelé irányított TV-kamerák segítségével tartja a kapcsolatot a
versenybírákkal. A pilótafülkében két darab négypontos biztonsági övvel szerelt
kagylóülés, fekete/ezüst színű bőrkárpitozás, F1-es küszöbborítások, jó fogású
AMG-sportkormány és minőségi szénszálas díszítőelemek teremtenek sportos
környezetet, hangsúlyozva a felvezető autó különleges jellegét.
A
Mercedes-AMG tíz éve szállít felvezető autókat a Formula-1-nek. Már 1984-ben is
"rajthoz" állított egy V8-as motorral hajtott E-osztályos kupét orvosi ügyeleti
autóként.
|