Audi Q7
Bálint 2006.07.09. 08:12
Nagy arc
Hatalmas, bivalyerős és négy karika van az orrán. Az Audi Q7 ezekkel utat találna saját közönségéhez, pedig vannak még előnyei: például hogy a legkevésbé sem terepjárós.
Végül is a dolog érthető. Ha a Touareg bejött Volkswagennek, a Porsche pedig fennállása legnagyobb üzletét csinálta meg a csúf Cayenne-nel, miért épp a legjobb napjait élő Audi maradna ki a luxus SUV őrületből? A márka imidzse sosem volt még ilyen jó, az eladások sorra döntik a rekordokat, ráadásul a konszern polcáról szinte csak le kell emelni a tökéletes padlólemezt, szóval alighanem minden adott egy sikeres Audi behemóthoz. Azonban mivel a Volkswagen már einstandolta a konzervatív sarkot, a Porschéval meg értelmetlen lenne ujjat húzni sportosság dolgában, hogy mindenkinek egyszerűbb legyen a dolga, az Audi új jelszót adott ki: a méret a lényeg!
A Q7-es nem egyszerűen nagy, ez az autó hatalmas. Több mint öt méter hosszú, két méter széles, majdnem ugyanolyan magas, a tengelytávja fél méterrel nagyobb egy átlagos autóénál. A formatervezőknek azonban valahogy sikerült elérniük, hogy ha önmagában nézzük - és jó messziről -, akkor nem tűnik drabálisnak, sőt, perverz módon egészen lendületes a vonalvezetése, olyan, mint egy jó hosszú sportkombié. De van itt egy kis bibi. Bár ötvenet már látatlanban eladtak belőle itthon is, azért az utcaképet egyelőre nem a Q7-esek uralják, és egy Suzuki Swift mellett kérlelhetetlenül előbújik az Audi igazi személyisége. Mentségére legyen mondva, hogy Európa csupán amolyan játszótér neki, az igazi csatát a tengerentúlon kell megvívnia, ott pedig nagyon mások az arányok.
Ám az amerikai lurkók jobban teszik, ha nem viszik túlzásba a mogyoróvajat ezentúl, hiszen ha már egyszer bejutottak, akkor el fognak férni a Q7-es leghátsó sorában, beülni azonban nem lesz gyerekjáték. A középső sor szélső ülései ugyan egy kallantyú meghúzása után előrehajthatók, azonban nem hagynak valami nagy helyet a beszálláshoz, legfeljebb 21 centimétert csúsznak előre.
Akinek nem a mennyiség, hanem a minőség a fontos, az felárért hatszemélyes kivitelben is kérheti a Q7-est, ilyenkor a két középső ülés között egy jó széles, bőrbevonatú kartámasz kerül, amelynek fedele alá is lehet még pakolni, ha megtelne a csomagtartó, amely három üléssorral ugyan csupán 330 literes, viszont legalább létezik.
Hogy a tulajdonos pakolás közben is megőrizze méltóságát, elektromos nyitás is rendelhető a csomagtérfedélhez, amely még memorizálni is tud egy kívánt magasságot, nehogy leverje a csillárt a garázsban. De a Q7-esnek még a vontatás is jól áll. Felárért a csomagtérben található gombbal elektromosan kihajtható vonóhorog is rendelhető a kocsihoz, amely mögé akár 3,5 tonna fékezett tömeg is felköthető.
Hogy ekkora vontatmánnyal is megbirkózzon, arról kezdetben két motor gondoskodik. Az RS4-es V8-asán alapuló 4,2 literes itt "csak" 350 lóerőt tud, viszont a nyomatéka még nagyobb. Azonban még így is alulmarad az új háromliteres TDI-vel szemben, amely kereken 500 Nm-t képes kipréselni magából. A common-rail rendszernek és a szinte korlátlan tagolású adagolást lehetővé tévő piezo-injektoroknak köszönhetően ez a TDI úgy teszi a dolgát, mintha nem is ebbe az autóba építették volna be, rezgések nélkül és alig észrevehető hanggal. Amit nehéz nem észrevenni, az a szinte kiaknázhatatlan ereje. Hogy egy 2,5 tonnás autót 9 másodpercen belül gyorsítson 100-ra egy háromliteres dízelmotor, az ma is egyedülálló dolog, öt éve pedig egyenesen csoda lett volna.
A Q7 természetesen Quattro, méghozzá a legjobb fajtából. Ez is az RS4-ben és az S8-ban már bemutatott legújabb rendszert kapja, amely alaphelyzetben 60 százalékot küld a hátsó tengelyre, de helyzettől függően akár 85-öt is tud hátra, vagy 65-öt előre irányítani. Terepáttétel nincs, de nem is hiányzik. Bár elképzelhető, hogy képes lenne szerényebb sziklamászásra is, azok után, jobb vele az épített úton maradni, ott ugyanis valószínűtlenül kezes. Kétméteres magasságát és 2,5 tonnás tömegét meghazudtolva, minden pillanatban precízen irányítható marad, nagyobb élvezet vele kerülgetni a sziklákat, mint felmenni rájuk. Szóval a Q7-es nem terepjáró, inkább luxuslimuzin, csak éppen nagyra sikerült. Nagyon nagyra.
|