Az 5-ös a nyerő szám
Bálint 2006.06.13. 15:19
névtelen
Ötös a nyerő szám
1
Fennállásának 100. évfordulója alkalmából óriási
vállveregetés a Lanciának! A márka öt híres raliautója 74 világbajnoki
futamgyőzelmet zsebelt be dicsőséges motorsport-történelme során.
A
résztvevők körében hasonló volt a hangulat, mint az olimpiai játékokon. Bár más
ötkarikás viadalokkal ellentétben nézők nem voltak jelen azon a rendezvényen,
amelyre február közepén került sor az Aeroclub Torino lezárt repülőterén, de
legalább akkora izgalomra adott okot, hogy a Lancia öt legsikeresebb raliautója
adott találkát egymásnak.
Pedig nagyon is rászolgált volna a széles
nyilvánosságra az ötös fogat, elvégre valamennyi az olasz autómárka fényes
motorsport-múltjának guruló emlékművének tekinthető. A Stratos, a Rally 307, a
Delta S4 és a Delta különböző, szériaközeli, A-csoportos változatai összesen 74
világbajnoki futamgyőzelmet arattak az 1974 és 1992 közötti
időszakban. Természetesen minden rali-Lancia őse, a Fulvia HF is jelen volt a
múltidéző seregszemlén. Amikor a ralisport felvirágzott a hatvanas évek végén, a
korábbi évek megbízhatósági futamai mind ádázabb gyorsasági versenyekké
alakultak át. Akkor a tuning elmaradhatatlan kellékének számított a mattfeketére
fényezett motorháztető. Az elsőkerékhajtású kupéval Sandro Munari tanította
móresre ellenfeleit. Az évek során jelentősen megnőtt a Fulvia első tengely elé
beépített, szűk hegerszögű, 1,2 literes, V4-es motorjának a teljesítménye.
1965-ben még 105 lóerőt adott le, később azonban 1600 köbcentiméterre bővült a
hengerűrtartalma, lóerőinek száma pedig 165-re. Munarinak az 1972. évi Monte
Carlo ralin sikerült vele a nagy áttörés.
34 évvel és egy hónappal a dicső győzelem után egy
szerelő éppen nagy gázfröccsökkel melegíti ugyanazt a Fulviát. A pedál minden
mozdulatára vadul felugat az 1,6 literes motor. Az autó vékony párnázású
kagylóülésein nincsenek fejtámlák, viszont már akkor négypontos biztonsági öv
védte a pilótát és a navigátort. Előbbinek számos kerek műszer nyújtott
információt a mechanika hogylétéről, utóbbinak egyszerű Haldex-tripmasterrel
kellett beérnie. Hamar kiderül, milyen jó formában van még ma is a versenyautó.
825 kilogrammos tömege és sportos áttételezésű, ötfokozatú váltója egyaránt
kedvez a menetteljesítményeknek. Kormánya rásegítés nélkül is könnyen, finoman
jár, pontosan ugranak be helyükre a sebességfokozatok. Kanyarvételnél azonban
már jóval kevésbé kezes: erőteljesen alulkormányozott. A korai elsőkerekes
autókra jellemző hangolás miatt már érthető, hogy a korabeli fotókon miért csupa
olyan jelenet látható, ahol a Fulvia HF-et irányító pilóta messze elvándorolva
az ideális ívről, teljesen alászedett kerekekkel, menthetetlenül a kanyar külső
íve felé sodródik.
A Fulvia csiszolatlan, de őszinte autó. Az Alitalia
színeiben pompázó, ék alakú Stratost viszont teljesen más fából faragták.
Esetében pillanatok alatt beigazolódik a középmotoros sportkocsikkal szemben
táplált valamennyi előítélet. Rendkívül kicsi, mindössze 2,18 méteres
tengelytávja miatt már egyenesben is rendkívül nyugtalan. Kanyarokban szinte
lehetetlen kiszámítani, hogy hirtelen az orra csúszik-e meg, vagy szemvillanás
alatt a fara előzi-e meg az elejét. Elég a gázpedált taposó láb egy óvatlan
rezzenése, és máris megpördül. Ha a pilóta ilyenkor nem cselekszik a gondolatnál
is gyorsabban, azonnal elveszíti felette az uralmát. Ellenkormányzáskor
szerencsére legalább a bal könyöknek van elég hely, mert az ajtókárpitok
öblösek.
A szeszélyes viselkedésért maradéktalan kárpótlást
nyújt a keresztben beépített V6-os. A Ferrari Dino 2,4 literes, nyolcezres
percenkénti fordulaton 240 lóerős motorja ez, amely mintaszerű kulturáltsággal,
csodálatosan egyenletesen adja le teljesítményét. Hangja jóval
arisztokratikusabb és visszafogottabb, mint a Fulvia harapós baritonja. Akkori
ellenfeleit, a szolid kinézetű Ford Escortot és a Fiat 124 Spidert már csak
jóval nagyobb teljesítménye és agresszív természete miatt is fölényesen
lepipálta. 1972. évi bemutatkozását követően összesen 17 világbajnoki győzelmet
aratott, de Bernard Darniche még 1981-ben is sikerre tudta vinni a
Korzika-ralin.
Folytatom
|