Lexus IS 250
Bálint 2006.07.12. 17:42
Első látásra talán nem nyilvánvaló, de az új IS megjelenésével jóval
több történt az egyszerű modellváltásnál. A japán prémiumautó esetében ugyanis
nemcsak a műszaki tartalom, a látvány és a szolgáltatások változtak, hanem a
modell alapértékeit is jelentős mértékben átalakította a Lexus. Vajon mindez
előnyére vált az IS-nek?
Gondolták volna, hogy a Lexus története
csupán 17 évre tekinthet vissza? Ez a tény valójában egyetlen dolog miatt
érdekes: a japán márka a tökéletesség ugyanolyan magas - a vevőelégedettségi
felmérések és a meghibásodási statisztikák szerint magasabb - csúcsaira jutott
fel, mint az autóiparban akár hatszor ennyi ideje jelen lévő, neves, európai
versenytársak. Mivel éppen egyik legfrissebb terméküket próbálhattuk ki, erről
magunk is meggyőződhettünk.
Elegáns
A Lexus alapvető törekvései már akkor
nyilvánvalóvá válnak, amikor az ember először a bőrülésre huppan. Azonnal érezni
lehet, hogy ez itt más világ. Az IS formái, a minket körülvevő anyagok szinte
beszélnek hozzánk, s mind az átlagost jóval felülmúló minőségről és
igényességről szólnak. A műszerfal anyagára most ki sem térek, hiszen ha egy
olyan márka, mint a Lexus, ilyen magasra teszi magának a lécet, akkor a puha,
kellemes tapintású műanyag még az utastér legeldugottabb helyén is
alapkövetelmény. Az üléskárpit természetesen bőr, ám egészen különlegesen finom
és selymes bőr. Tesztautónkban nemcsak fűthetők, hanem szellőztethetők is voltak
az első ülések, s az emiatt perforált bőr még inkább feldobta a látványt. A
különböző gombok és kezelőszervek csoportosítása arról árulkodik, hogy minden
apró részletet alaposan végiggondoltak a tervezők, működési kultúrájuk,
finomságuk pedig osztályon felüli. Utóbbi hiánya talán fel sem tűnne, ám éppen
az ilyen apróságok kellenek ahhoz, hogy a Lexus - és valószínűleg a vásárlóik -
által fontosnak tartott érzékelhető minőség ennyire makulátlan legyen.
Más személyiség
Az utastér, de főleg a vezető közvetlen
környezetének hangulata már előrevetítette, hogy az új IS karaktere,
legfontosabb jellemzői markánsan eltérnek az elődétől. Az ugyanis egyértelműen a
sportlimuzinok közé tartozott, a mostani pedig átsorolt a prémiumszedánok közé.
Mi a különbség? Ha az ember vezette, vezeti a két IS-t, rájön, hogy szinte ég és
föld. Míg az első IS-ben sportülések voltak, a második generációs autó ülései
kevésbé tartják a testet, de puhábbak, kényelmesebbek. Míg az első sorozat
műszerfala egy sportos férfi kronográf karórájára emlékeztetett, az általunk
tesztelt autó inkább az elegáns, visszafogott luxusautók formavilágából
merített. Ezek az első látásra azonosítható elemek, az igazi különbség azonban
akkor tárul elénk, ha útnak indulunk. Az első igazi élmény az IS 250
beindításakor az, hogy az önindító hangját gyakorlatilag nem követi motorhang.
A korábbi IS hangja szándékosan sportos volt
- nemcsak a motort, hanem a kipufogót is úgy hangolták Japánban, hogy a sportos
kocsira vágyó tulajdonos örömét lelje minden gázadásban és gyorsításban. Az új
IS 250 azonban gyakorlatilag minden sebesség mellett olyan csendes, mintha
teljesen el lennénk vágva a külvilágtól. Ha az ember nyugodt tempóban suhan az
autópályán, kis túlzással talán még azt is hallja, ahogy a saját szíve dobog. A
tolakodó külső zajok szinte teljes hiánya és a belső atmoszféra olyan
stresszmentessé és pihentetővé teszi az autózást a Lexusban, hogy egy finom
hétvégi ebéd utáni ejtőzés a kertben szinte izgatott zsibvásárnak tűnik. Annál
is inkább elismerésre méltó a Lexus csendessége, mert a kategória elvárásainak
megfelelve az IS-en nagy felnik vannak, azokon pedig széles és peres gumik - ez
a konfiguráció pedig ritkán tesz jót a gördülési zajnak.
A karosszéria talán egyetlen aránytalan részlete a
kissé túlméretesnek tűnő külső visszapillantó tükör, de egyrészt nyilvánvaló,
hogy így az ember többet lát, ezért biztonságosabban haladhat, másrészt még a
nagy tükörházak sem keltettek szélzajt, így be kell látnunk, hogy a Lexusnak
mégiscsak igaza van. Mivel a hangja visszafogott, az IS 250 vezetési élménye is
sokkal sterilebb, tartózkodóbb, mint a szándékosan karakteresebb és hangosabb
elődmodellé. A vezető izoláltságát erősíti a hatfokozatú, automatikus váltómű,
amely olyan finoman kapcsolgatja a fokozatokat, mintha szándékosan inkognitóban
akarna maradni. A volán mögött ott van ugyan a két fül a kézi üzemmódhoz, ám a
nyugodt és higgadt IS-ben az embernek szinte eszébe sem jut, hogy feladja a gép
nyújtotta kényelmet, s maga gondolkozzon azon, mikor is kell újabb fokozatot
kapcsolni.
Majdnem perfekt
Mint minden autó, a Lexus
IS is kompromisszumok összessége. A tervezőknek az alapkoncepció
meghatározásakor el kell dönteniük, hogy az autókban fellelhető nyolc-tíz alapvető
karaktervonás közül melyeket erősítsék, illetve melyeket szorítsák háttérbe. A
Lexusnál az IS 250 fürgeségének, kezességének megőrzése, illetve a karosszéria
arányainak megtartása érdekében, valamint az IS Lexus-palettán elfoglalt helye
miatt egyedül a karosszéria méretei kényszerítenek ki megalkuvást. Ha hátul is
utazik valaki, biztos, hogy kevésbé lesz elégedett, mint az elöl ülők. A tér itt
jóval kisebb, s az egyébként is kicsi oldalsó üvegfelületek és a hátrafelé
emelkedő övvonal miatt az utas még bezártnak is érzi magát. A csomagtartó sem
öblös, a közel 380 literes érték inkább kompaktautós, mint középkategóriás - a
vonalvezetés harmóniája ebben az esetben fontosabb volt a használati értéknél. A
Lexus hátrányai azonban ebben ki is merültek, s bőséggel vannak olyan részletek,
amelyek kárpótolnak a hiányosságokért. A fordulatszámmérő különlegessége, hogy
amint mutatója közelít a piros tartományhoz, narancsos körív villan fel benne -
ennél tapintatosabban és esztétikusabban autó még sosem figyelmeztette gazdáját.
Ettől igazán jó a Lexus - egy ilyen finoman ötletes és szépen megvalósított
megoldás kedvéért ugyanis az autószerető ember keres magának egy kanyargós utat,
ahol egyszerre gyönyörködhet a V6-os suttogó hangjában és a narancssárgában izzó
diódasorban. Később persze feltűnik, hogy milyen finom és jól hangolt a rugózás
is. Még a fekvőrendőrön is finoman huppan át, ugyanakkor húzósan vett kanyarban
sem annyira puha, hogy tartanunk kellene a sodródástól.
Fényűzés
Amiről nem lehet vita: Lexust tartani fényűzés. Az
IS 250 10,3 milliós ára csak az alapmodellre vonatkozik, tesztautónkban pedig
szinte az összes rendelhető csomag benne volt - élvezhettük többek között a
kanyarfényszórók nyújtotta biztonságot, a pazar hifit, a tolatókamera
segítségét, az érintőképernyős, beszédvezérléses navigációs rendszer kényelmét,
azaz a Lexus fényűző extráit. Az ár persze ennek megfelelően feljebb kúszott, de
ennyire gazdag felszereltséggel, ilyen tökéletes technikával és csak kevés
hibaponttal az IS 250 még 12,5 millióért is teljes joggal tűnik értékarányos
autónak a vevőkör szemében.
|