Lexus RX400h
Bálint 2006.02.05. 14:29
Úton tart
A Lexus RX400h-ban és a GS sorozatban színre lépő VDIM rendszer a szélsőséges helyzetek megelőzése és kivédése mellett hozzájárul ahhoz, hogy a vezetés nagyobb élményt nyújtson.
A Lexus tervezői elmés nevet találtak a márka autóinak mozgását kordában tartó új rendszerükhöz. A VDIM betűszó a Vehicle Dynamics Integrated Management, vagyis integrált menetdinamikai szabályozó rendszer elnevezés rövidítése. Az integráció meglehetősen széles körű, hiszen a VDIM ellenőrzi a kipörgésgátlót, a blokkolásgátlót, a menetstabilizáló rendszert, az elektromos szervokormányt, az RX 400h-ban a hibrid hajtásrendszert, a GS-ekben pedig a kormánymű változó áttételét. Az elektronikus vezérlésű fékrendszer házába épített központi egységet jeladók tömege segíti munkájában. Ezek mérik a főfékhenger-nyomást, minden keréknél a féknyomást, a kormányzási nyomatékot, a kormánykerék elfordulását, a gázpedál és a fékpedál pillanatnyi állását, az RX 400h-ban a hibrid rendszer kimenő nyomatékát, a jármű gyorsulását és természetesen a függőleges tengely körüli perdületet.
A rendszer elemeit számba véve úgy tűnik, a VDIM tulajdonképpen nem más, mint egy menetstabilizáló berendezés. Ez nem is áll messze az igazságtól, mégsem egészen fedi azt. Ugyanis azáltal, hogy a szupergyors központi számítógéppel felvértezett VDIM összefogja és összehangolja az egyes elemek működését, az átlagos menetstabilizálóknál finomabb és gyorsabb működésre képes. Így az ESP-ktől eltérően a VDIM nem egy előre beállított határ elérésekor avatkozik be, hanem már annak megközelítésekor, de eltérő módon. Amíg pördülés-veszélyt érzékelve az ESP-k általában a hajtónyomaték csökkentésével és valamelyik kerék fékezésével keltenek visszatérítő nyomatékot, a VDIM a kormányzást is bevonja a manőverbe. Ennek és a rendszer gyors reakciójának köszönhetően a rendszer beavatkozásakor elmarad a megtorpanás, és így a VDIM hozzájárul ahhoz, hogy a vezetés élményét még ebben a helyzetben se rontsa semmi.
A kétoldali kerekek alatt eltérő súrlódási tényezőjű talajon fékezve vagy gyorsítva, a VDIM automatikus ellenkormányzással igyekszik tartani a menetirányt. Az autó hátuljának kitörésére (túlkormányozottság) szintén automatikus ellenkormányzás, és a kanyarkülső első kerék fékezése ad gyógyszert. Ha az autó eleje célozza meg a külső ívet (alulkormányozottság), akkor a VDIM a motor nyomatékának csökkentésével, a kanyarbelső hátsó kerék fékezésével és egyúttal a kormánymű áttételének módosításával segít megoldani a helyzetet.
|