Audi TT
Bálint 2006.06.03. 12:39
névtelen
Vad harcos
Harciasabb külsővel, vadonatúj építésmóddal, és
alapjaiban megújult futóművel veszi fel a küzdelmet az időközben megerősödött
vetélytársakkal az Audi TT második generációja.
Rohan az idő. Úgy
tűnik, mintha csak tegnap történt volna, holott már nyolc éve, hogy megjelent az
Audi sok autórajongó szívét gyorsabb dobogásra kényszerítő sportkupéja, a TT. Az
akkor születettek lassan már a második osztályt fejezik be az iskolában, s ez az
idő ahhoz is elegendőnek mutatkozott, hogy a vetélytársak számos új, rivális
modellel képviseltesség magukat a kategóriában.
A teljes leltár elkészítésének igénye nélkül, íme
néhány: Alfa Brera, BMW Z4, Nissan 350 Z. S bár az ilyen rétegmodellek többnyire
több időt töltenek a pályán, mint hétköznapi társaik, a konkurencia
megerősödésére válaszul az Audi a szokásos nyolc év lejárta után mégis a
modellváltás mellett határozott. S ha ezt tette, jól tette, mert bár igazán a
régi TT formája sem avult el teljesen, az új sokkal divatosabb nála. Ám nem
csupán az, hanem egyben agresszívabb is, ami a határozottabb éleknek, a
kidomborodó kerékjárati íveknek, a szúrós szeműen összehúzott fényszóróknak, no
meg a harapásra nyíló szájra emlékeztető hűtőrácsnak köszönhető. Egyúttal
azonban az új TT egész formája, sziluettje is lendületesebb, amiért a
megváltozott arányok a felelősek.
Az új kupé - mert az első generációhoz hasonlóan a
második is ebben a formában jelenik meg elsőként - magassága éppen annyi, mint
elődjének volt, vagyis 1 352 mm, azonban hosszát 137 milliméterrel 4 178
milliméterre nyújtották, szélességét pedig 78 milliméterrel 1 842 milliméterre
növelték. További lényeges formai eltérés, hogy nem látható a csomagtartófedélen
az a kis szárny, ami az első generáción az 1998-as bevezetés utáni nem sokkal
bekövetkezett stabilitásvesztési fiaskó után tűnt fel. A látszat azonban csal, a
szárny ugyanis ott van, csak rejtve. Alapállapotban a karosszériába simul, s
csak a 120 km/órás sebesség elérésekor emelkedik ki azért, hogy növelje a hátsó
rész stabilitását.
Az új ruha alatt teljesen új építésmód lapul. A
második generációs TT a Shooting Brake tanulmánnyal megszellőztetett módon
készül, vagyis alapja az A8-asnál megismert könnyűfém space-frame szerkezet
sajátos átirata. Míg ugyanis a nagyobb márkatárs teljesen alumíniumból készül, a
TT-nél e könnyűfém aránya 69 százalék. A maradék 31 százalék anyaga acél, ami
főként a típus hátuljánál összpontosul, az ideális 50-50 százalékos tengelyek
közti tömegelosztás közelítésére. Alumíniumot azonban nemcsak a karosszéria
építésénél használtak nagyobb arányban, hanem a futóműnél is. Az első és a hátsó
segédalváz anyaga szintén ez a könnyűfém, és ugyancsak alumíniumból kovácsolják
az első McPherson felfüggesztések alsó keresztlengőkarjait, valamint a
kerékagyakat is. Az első felfüggesztés többi eleme az ötödik generációs Golféval
mutat hasonlóságot, csakúgy, mint a hátsó futóműkialakítás, ami a TT esetében
teljesen új szerkezet. A korábbi TT elsőkerékhajtásos kivitele ugyanis a
negyedik generációs Golf csatolt lengőkaros szerkezetét kapta, és ennek a
helyére került - természetesen némi áthangolást követően - az ötös Golf teljesen
független, oldalanként négylengőkaros megoldása. A futómű elemein kívül a Golfos
rokonságra utal továbbá még a két típus milliméterre egyező tengelytávja is.
Eltérés viszont, hogy a Golfhoz nem, a TT-hez azonban felár ellenében
megrendelhető a Delphi által Magna Ride néven kifejlesztett elektromágneses
elven működő, fokozatmentesen változó csillapítás.
Két motorral lép piacra az új TT. Az
elsőkerékhajtású változatot a TFSI névre hallgató kétliteres, 200 lóerős,
közvetlen befecskendezéses, turbófeltöltős benzinmotor, a Haldex kuplungos
összkerékhajtásos kivitelt a 3,2 literes, 250 lóerős, szívócső befecskendezéses
V6-os gyorsítja. Mindkét motorhoz hatfokozatú kézikapcsolású és DSG automatizált
sebességváltót kínál a gyár. A kupé megjelenésével nem ér véget a
generációváltás. A zárt változatot várhatóan egy éven belül követi a vászontetős
roadster, és egy a Shooting Brake-hez hasonló háromajtós TT feltűnéséről is
egyre többet hallani.
|