| 
 Skoda RoomsterBálint  2006.08.21. 10:25   
...Skoda Roomster
 
 Okos ember más kárán tanul, az igazán bölcs 
mások sikereiből. A Skoda körültekintően pozicionálta régen beharangozott 
újoncát, amellyel kapcsolatban az első benyomások alapján igen súlyos 
hiányosságoknak kellene felszínre kerülniük ahhoz, hogy kudarcot 
valljon.
 
 
  A valóságshow-k, tehetségkutatók és főzőműsorok 
kiirthatatlan sokasága is azt bizonyítja, hogy a felkapott fogyasztói termékek 
piaca telíthetetlennek tűnő fekete lyuk. Ahol elfér egy egyterű, ott kettőnek, 
ötnek, tíznek is jut hely: öt év leforgása alatt kétszeresére duzzadt az európai 
újautópiac leginkább heterogén szegmense, amelyben a Suzuki Wagon R+-tól kezdve 
a Citroen Berlingón át a Toyota Corolla Versóig mindenféle alkattal és 
személyiséggel találkozhatunk - kicsi, kompakt, modul. Ebben a színes 
kavalkádban kötelező gyakorlat tehát a részvétel, különösen egy olyan, két 
lábbal a földön álló, a vevőelégedettségi felmérések tanúsága szerint 
Európa-szerte vállalható márkának, mint a Volkswagen-konszernen belül a névadó 
eredeti népautószerepét magára öltő cseheknek. 
 Szenvedélyes 
hivatalnok
 
 
  A Skoda hosszan kivárt a Roomsterrel, 29 hónapot 
vett igénybe az autó fejlesztése. Nem is tűnik elkapkodottnak a jármű. A 
márkaarculatba illeszkedő, de plasztikusabb hűtőmaszk, az új Octavia 
fényszórórajzát tovább finomító reflektorok, illetve a merész hátsó lámpatest 
egy ismert, mégis újszerű márkáról tanúskodnak. A csehek negyedik önálló 
modellsora fiatalos és vidám, olyan bohókás részleteket vállal, amelyek eddig 
elképzelhetetlenek lettek volna. Közép- és kelet-európai gyökereit persze nem 
tagadhatja le, sziluettjében és belső kialakításában vonalzó és pálca diktálta 
németes rend uralkodik, de tagadhatatlanul szívderítőbb jelenség, mint a gyár 
bármelyik eddigi modellje. Ezt először is a "komoly" autókra egyáltalán nem 
jellemző dupla övvonalnak köszönheti. A magasra emelt orrhoz igazodó első 
üléssor mögött tenyérnyit zuhan az üvegfelület alsó éle, jobb kilátást 
biztosítva a legvalószínűbb hátsó utasok: a kisgyermekek számára. Az elülső 
oldalüveget ugyanakkor felülről is beszűkítette a tervezőgárda, ami az alsó 
lekerekítéssel együtt az újkori Saab tanulmányautókat idézi, s ezzel 
maradéktalanul megfelel a gyár által meghatározott kettős személyiség 
koncepciójának: a Roomster legyen praktikus és szellős az utasok, ugyanakkor 
dinamikus és élménydús a vezető számára. 
 Egyszerű és jó
 
 
  Mivel mind a kategóriához, mind a márkához az 
előbbi áll közelebb, kezdjük az ismerkedést azzal. Habár a téglalap forma és a 
nem látható kilincs tolóajtót ígér - a praktikum pedig azt követelne -, a 
Roomster hátsó üléssorát hagyományos szárnyas ajtón át közelíthetjük meg. 
Kevésbé tradicionális maga az üléspad, amelyet kettő és fél utasra szabtak. Az 
ennek megfelelő arányban osztva ledönthető háttámlák mellett a két szélső, 
teljes értékű fotel 150 milliméteren tologatható előre-hátra. Emellett mindhárom 
szegmens előrebuktatható, sőt, ki is szerelhető a helyéről, vagy ha úgy 
kívánjuk, a szélsők beljebb költöztethetők 11-11 centivel. Mindez a végeredményt 
tekintve teljesen megfelel például az Opel Meriva megoldásának, kivitelezésében 
azonban a jóval egyszerűbb (és gyártástechnológiailag vélhetően olcsóbb) nyílt 
sínes, kombi-furgonos utat követi. Teljesen sík padlóhoz vagy a komfortos 
beljebb csusszanáshoz szerelni, emelni kell, viszont minden könnyedén, 
egyértelműen, átláthatóan működik. A két szintre behelyezhető, kemény 
kalaptartóval fedett csomagtartó ugyanilyen őszinte: teljesen síkokkal határolt, 
a kerékdobok melletti zugokat praktikus polcokkal tagolták, az üreg legkisebb 
szélessége pedig meghaladja az egy métert. Haszonjárműveknél szokás az ennyire 
pedáns térgazdálkodás, amit a Roomster igényes kárpitozással, kihajtható 
akasztófülekkel és 12 voltos aljzattal spékel meg. 
 Autóból van
 
 
  A Roomster térkomponense tehát rendben van, de 
hogyan számol el a beígért vezetési élményel? A süllyesztett ajtókivágás és a 
hegyes keret miatt a vártnál körülményesebben megközelíthető első traktusban a 
megszokott, mégis pozitívabb Skoda-környezetbe csöppenünk. A szellősebben 
elrendezett kezelőszervek ergonómiája kiváló, és bár úton-útfélen ugyanazokkal a 
szerelvényekkel találkozunk, mint a Fabiában, annak praktikus egyszerűségével 
szemben itt ötletesség és nagyvonalúság is vegyült a megvalósításba. A fejtér 
értelemszerűen kiváló, az ülések tömése átlagos VW-komfortot nyújt, a dupla 
kesztyűtartó, a pohártartók és a tágas ajtózsebek ipari mennyiségű kacatot 
nyelnek el. A kompakt egyterűek térkínálata persze sokszor csalóka, hiszen a 
méretosztály diktálta motorok olykor nehézkesen birkóznak meg a könnyen túlzásba 
vihető terheléssel. A Skoda kellemes csalódást okoz ezen a téren. Egyrészt a 
három dízel- és három benzinmotorból álló paletta az ésszerűség határain belül 
kifejezetten izmos darabokat is tartalmaz, másrészt a tesztflottából szándékosan 
kimazsolázott legharmatosabb hajtóművek - az 1,2 literes benzines és az 1,4-es 
dízel - nem várt agilitással mozgatták a magas karosszériát. A kipróbáltakhoz 
hasonló előszériás autók esetében ugyan soha nem lehetünk biztosak a valós 
motorteljesítményben, nem tűnik ámításnak a tisztes húzóerő, nem utolsósorban a 
kifejezetten rövidre áttételezett váltó ismeretében. Ami viszont igazán meglepő, 
hogy az autópályán haladva csak a fordulatszámmérő tanúskodik a négyezer körüli 
főtengelyfordulatról, a szél-, út- és motorzaj egyaránt távol marad az 
utascellától. Az ötfokozatú sebességváltó precízen kapcsolható, elhelyezése és 
működtetése problémamentes használatot ígér. Pontosan ennyit - és nem többet - 
biztosít az elöl a Fabiából, hátul az első generációs Octaviából származó 
felfüggesztés: országúton viszonylag csekély oldaldőléssel és különösebb 
rosszindulatú imbolygás nélkül vezethető az Octavia kombinál is nagyobb 
tengelytávú autó. 
 Fogadunk rá
 
 Hazájában e hónap eleje óta 
kapható, Magyarországra a nyár végén jut el a Skoda sikervárományosa. Érdekes és 
értékes alternatíva lehet azok számára, akik a jelenlegi választékból eddig 
képzeletben próbálták meg összeállítani a számukra ideális kompakt egyterűt. A 
pontos felszereltségében ismeretlen alapmodell ára 3,0, a legkisebb dízelé 3,5 
millió forint körül várható. A gazdag extralista többek között (a legnagyobb 
benzinmotorhoz társítható) hatfokozatú Tiptronic váltót, kanyarkövető halogén 
fényszórót, keréknyomásmérőt, kétféle navigációs rendszert, valamint gigantikus 
üvegtetőt tartalmaz - ha valaki hisz az életmódautókban, a Roomsteren igazán nem 
fog múlni a boldogsága.
 
	            |