Audi TT
Bálint 2006.05.24. 14:05
Jön a Brake!
Íme a sportkocsi és a kombi egyedülálló ötvözetét szemléltető Shooting Brake. Bár ez még egyedi prototípus, általa bizonyos fokig a leendő Audi TT-t is megismerjük.
Alighanem sokk érte az Audi eddig leginkább steril kiállítási standokon feszítő látványosságát. Nemrég még Tokióban rajongta körül a publikum, most viszont egy eldugott versenypályán készül nagyívű száguldásra, valahol az isten háta mögött, az amerikai Willow Springsben. Hiába, hogy csak másfél órányi autóútra van ide Hollywood, paparazzók hada helyett mindössze egy árva fotós érkezett a fogadására. Sebaj, most legalább alkalma lesz bebizonyítani, hogy többre is képes egyszerű pózolásnál.
Ahhoz képest, hogy kézi munkával előállított egyedi darabról van szó, a fehér Audi a kanyargós pályán meglepően könnyen terelgethető. Nem csoda, hiszen az RS4-es összkerékhajtását és széles kerekeit is megkapta. Nagy átmérőjű kerámia féktárcsáival hihetetlenül hatékonyan emészti fel a mozgási energiát. Kormánya könnyen, pontosan működik. Csak az aszfaltot tarkító úthullámokat jobb elkerülni vele, ilyenkor ugyanis a berugózó kerekek hozzáérnek a sárvédő ívekhez.
A lapos kétüléses kimondottan kompakt, kezes autó benyomását kelti. Kedvező viselkedése az 53 : 47 százalék arányú súlyeloszlásnak is köszönhető, arról nem beszélve, hogy részben már a TT új generációjának génjeit hordozza magában. Utóbbit júniusban mutatják be, és az előzetes információk szerint akár a Porsche Cayenne-nel is felveheti majd a versenyt. Ehhez a prototípushoz a VW Golf szolgáltatta az alapot, már amennyit felhasználtak belőle. A Shooting Brake az intelligens anyagmix ékes példája. Futóművéhez sok alumíniumot használtak fel az első segédkeretben és a karosszériának tartást adó vázszerkezetben, sőt a padlólemezhez és a karosszériához is. Acél csak azért van benne, hogy kedvezőbb legyen a súlyeloszlás. Acélból készült például a padlólemez hátsó része, a hátsó segédkeret és a csomagtérajtó.
Ulrich Hackenberg, az Audi fejlesztője szerint egy tanulmányautónak nem pusztán az a szerepe, hogy látványosság legyen. Egyúttal arra is szolgál, hogy új anyagokat és technológiai megoldásokat próbáljanak ki rajta. Úgy véli, nemcsak a felhasznált anyagok aránya döntő fontosságú, hanem az alkalmazott rögzítéstechnika is. Ennél az autónál például a szegecselés és ragasztás mellett a forrasztás adta lehetőségekkel is éltek a fejlesztők. Nemcsak a futóműnél, hanem az autó számos más pontján is találkozunk új anyagokkal. Üléseinek kárpitja például olyan, mintha a legdrágább bőrből volna, pedig valójában szintetikus. A csomagtérborítás és a szőnyegek igen erős, speciális anyagból vannak, amilyeneket az oldalkocsis motorkerékpárokon szoktak alkalmazni.
A Shooting Brake navigációs rendszere is igazi különlegesség, Audiban most először látható érintőképernyős kijelző. Az alapkészülék a VDO fejlesztése, a szoftvert az Audi dolgozta ki hozzá. Van egy kis mobil, hordozható része, amelynek segítségével már otthon megtervezhető az útvonal. Indulás előtt a vezetőnek nincs más teendője, mint behelyezni a gyufásdoboznyi eszközt a nyílásba. A navigáció további érdekessége, hogy bár eredetileg a vezető szemszögéből mutatja a követendő irányt, hirtelen kialakuló forgalmi dugó, vagy váratlan forgalom-elterelés esetén azonnal átvált madártávlatra, megkönnyítve ezzel a tájékozódást. A kocsi dinamikus jellegéhez igazodva továbbá arra is képes, hogy ne csak a javasolt irányt, hanem "Sport" üzemmódban az egyes útszakaszok megtételéhez ideális sebességfokozatot, és az abban elérhető sebességet is megjelenítse. Versenypályán pedig a műszerfal középső részén található, analóg óra stopperórává alakul át.
A Shooting Brake sokkal többre hivatott annál, mint hogy "egyszerű" sportkocsi vagy kísérleti jármű legyen. Jellegénél és kialakításánál fogva ügyesen ötvözi a sportosságot és a hétköznapi használhatóságot: az orra olyan, mint a TT-é, a fara viszont akár egy kombié, és persze hátul is két, teljes értékű ülőhelyet hordoz. Akár 1,75 méter magas személyek is elférnek itt, s a háttámlák elfektetésével tovább bővíthető a csomagtartó térfogata. Kétségtelen, hogy sportos autó, de elsődlegesen nem a teljesítménye és menettulajdonságai miatt, sokkal inkább azért, mert igazodik azon célcsoport aktív életmódjához, amelynek készül. Azt a vevőt szolgálja ki, akinek valamilyen hobbija miatt tágas belterű autóra van szüksége. Amerikában az ilyen autósok általában klasszikus terepjárókkal közlekednek.
A Shooting Brake másik célcsoportját olyan fiatal nők alkotják, akik szívesen ülnek sportkocsi volánja mögé, de van gyerekük. Talán nem meglepő, hogy a projektvezető is a gyengébbik nem képviselője. Nem rajta múlik persze, hogy a Shooting Brake egyelőre nem találta meg saját identitását, és hogy pozicionálásáról heves viták folynak cégen belül is. Vannak, akik szerint a kínálatban a TT fölött lenne a helye - a kocsi egyébként ebben a formájában rendkívül közel áll a második generációs TT-hez. Ebben az esetben viszont az erősebb motorokkal kellene gyártani, és elhalványítaná a TT kupét. Vagy a TT alá sorolják be? Akkor viszont megingathatja az A3 Sportback pozícióit.
Hackenberg hisz a koncepcióban: "a Shooting Brake-nek jó esélye van arra, hogy ikon váljék belőle." Hacsak nem következik be valamilyen váratlan fejlemény, a B-terv valósul meg, azaz a Golf IV-es kisebb és olcsóbb alapjára épül majd. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a 2+2-üléses sportkocsi az Audi-kínálat nyitó darabja, az A2-es utódja lesz. Mert az vitathatatlan, hogy egy újabb belépő típusra szüksége lenne a márkának. És az is biztos, hogy Hackenberg keresztül akarja vinni a sorozatgyártást. Eddig minden tanulmányánál sikerült neki.
|