Volkswagen Passat
Bálint 2006.07.09. 08:09
Útra tapadva
Különlegessé és sokoldalúvá teszi a Volkswagen Passatot a 4Motion összkerékhajtási rendszer.
Az utca autósa értetlenül áll a személyautó-összkerékhajtás párosítás előtt. Mert amíg a terepjárókról mindenki tudja, miért kell minden kereket hajtani, addig a terepre sose tévedő személyautóknál fölöslegesnek tűnik 4x4-es hajtás. A kiváló tapadású téli gumik mellett pedig még inkább szükségtelennek tűnik a bonyolult hajtáslánc...
Pedig aszfalton is más minőséget jelent a négy hajtott kerék a kettővel szemben. Sokkal jobban kihasználható a gumik oldalvezető képessége; biztosabb és gyorsabb a kanyarvétel. Bizonyos teljesítmény felett pedig nem lehet hatékonyan a talajra juttatni a motorerőt két kerékkel. Nem véletlen, hogy a Passat csúcsmodelljébe, a 3,2 V6, FSI-be szériában kerül a 4Motion hajtás. A két kisebb motorhoz - 2,0 FSI, 2,0 TDI - felárért rendelhető a hátsó kerekek hajtása.
A 4Motion Haldex-rendszer vezérlése; nem csak kipörgéskor juttat hátra nyomatékot, annak minimálisan tíz százaléka folyamatosan hajtja a hátsó kerekeket. A gyakorlatban olyan helyeken is nyugodtan gyorsíthatunk az összkerekes Passattal, ahol hagyományos hajtással már sodródna a kocsi. Ennek kipróbálására havas ítéletidőben nyílt módunk. Meg kell vallani, a vártnál is jobban vizsgázott a nagy VW. Gyenge tapadási viszonyok közt is úgy lehetett vele autózni, mintha optimális autós idő lenne. A menetstabilizálót és a blokkolásgátlót is a módosított hajtásképlethez hangolták, s gyakorlati tapasztalataink szerint igen jól. A DSG-váltó, immár sokadszor nyűgözött le bennünket; gyorsan, abszolút rángatásmentesen és a megfelelő időben kapcsolt.
A csúcsmotor 250 lóereje azonban nem volt olyan átütő, mint amit a számok alapján vártuk volna. Ne feledjük azonban, hogy a Passat inkább a presztízs vonalat erősíti; nem igazán sportosságra hangolt. Ez tetten érhető a futómű komfortos hangolásában is. Párszáz kilométeres utunk alatt meggyőződtünk a téli időjárási körülmények közt mutatkozó 4Motion-előnyökről. Forszírozott autópálya-menetben a nagysebességű utazás négykerekes többletlehetőségeiből kaptunk ízelítőt. Egyet azonban nem állt módunkban kipróbálni; a vontatást. A 4Motion-nak pedig itt is nagy hasznát vehetjük, különös tekintettel a pótkocsit is figyelembe vevő ESP-re.
|