BMW Z4
Bálint 2006.06.25. 20:20
Igazi roadster
Hosszúra nyújtott motorháztető, kétszemélyes, rövid kabin, kurta far, könnyű vászontető, erős motor és hátsókerék-hajtás. A BMW szerint ez az igazi roadster receptje, és Z4 M esetében ki is keverték a tutit.
Három éve már, hogy megjelent a BMW Z4. Három éve már, hogy a kissé zavaros formavilágú roadster elindult hódító útjára, és három hosszú éve már, hogy nélkülöznünk kellett az M változatát. Elsősorban az új M5-ös és M6-os bonyolult technikájának időigényes kifejlesztése okolható azért, hogy ilyen hosszúra nyúlt a várakozás. Így pont a nyitott kétüléses modellfrissítésével együtt lép színre az új csúcsgép. A facelift egyébként az M modell mellett új motorokat, más formájú lámpákat, felniket és lökhárítókat, igényesebb beltéri anyagokat, új hatfokozatú váltókat és kissé áthangolt futóművet hozott.
Ennél több a módosítás a Z4 M Roadster esetén. Elsősorban a világ egyik legjobb motorjának tekinthető, 3,2 literes, 343 lóerős, soros hathengerest köszöntse nagy taps és ováció. A 8000-es fordulatig húzatható, de 365 Nm-es legnagyobb nyomatékát már 4900-nél felszabadító motor játszi könnyedséggel repíti a másfél tonnás, jelentősen megerősített roadsterkasztnit. Öt másodperc a százas sprint, de ugyanennyi ideig tart negyedikben a 80-ról 120 km/órára gyorsítás is. A motor után hatfokozatú kézi váltó következik a sorban, majd a hátsó tengely különlegessége, az önzáró M-differenciálmű.
Normál Z4-eskhez képes más a kormányzás is. Az M-es verzióba nem volt elég jó az elektromos rásegítés, ezért visszatértek a szokványos hidraulikus szervóhoz. Nem csoda, hisz ez nem egy PlayStation2 kormánya, hanem egy igazi roadsteré. Ami a futóművet illeti, keményebb rugók és lengéscsillapítók, valamint 10 milliméteres ültetés jelenti a változást. A 18 collos könnyűfém felniken pedig nem a legújabb BMW divat szerinti defekttűrő gumik feszülnek, hanem normál sportos abroncsok, mivel utóbbiak jóval könnyebbek. Defekt esetére pedig javítókészlet került a kocsiba. Nem szokványos a fékrendszer sem, a kompozit anyagú tárcsák eredetileg az M3 CSL számára készültek, és százról 34 méteren belül állóra fékezik az M Roadstert.
Ennyit az elméletről, de hogyan működik a gép a gyakorlatban? Röviden: jól. Bővebben: szemtelenül, vérlázítóan, piszok jól. Mindegy hányadik fokozatban felejtettük a könnyedén és pontosan kapcsolható váltót, a piros betontorpedó a gázpedál lenyomására azonnali és fergeteges gyorsulással válaszol. Ráadásul az élmény nem steril és távoli, hanem intenzív, közvetlen és kacagtató.
A BMW Z4 M egy vad musztáng, amit be kell törni, meg kell szelídíteni Viszont, ha ez sikerült, utána gyors és kezes paripává válik. Bámulatos vehemenciával veszi a gázt, de tökéletesen adagolható a lassulás mértéke is. Minden kezelőszervének súlya van, visszajelzést kapunk felőlük és pontosan adagolhatók. Szinte egybeforr a vezetővel a kocsi, és minél keményebben hajtjuk, annál erősebbé válik ez az érzés. Kanyarokban csak a pilóta szándékától függ, hogy hogyan fordul. Lehet szédítő gyorsasággal az íven menni, minimális alulkormányzottság mellett, vagy lassabban ugyan, de látványosabban, óriási gumifüstölő drifteléssel kápráztatni el magunkat és közönségünket. Kikapcsolt menetstabilizálóval is ott a bámulatos sperrdiffi, amelynek köszönhetően gyerekjáték az erőcsúsztatás. Csak az ellenkormányzásról nem szabad lekésni, egyébként a gázpedál állásától függ csupán, hogy milyen hosszan és mekkora ívben karcoljuk az aszfaltot.
Igazi sporthuligán a BMW Z4 M roadster, de azért tud kultúráltan is viselkedni. Van némi rugózása, teletömték kényelmi és biztonsági extrákkal, tehát ha kell, szürke hétköznapokon is használható. De, mint egy igazi roadster, inkább vasárár- és ünnepnapokra való.
|