| 		
		 
 Az 5-ös a nyerő szám
Bálint  2006.06.13. 15:19 
 
névtelen
Ötös a nyerő szám 
1
  
 
  Fennállásának 100. évfordulója alkalmából óriási 
vállveregetés a Lanciának! A márka öt híres raliautója 74 világbajnoki 
futamgyőzelmet zsebelt be dicsőséges motorsport-történelme során.
  A 
résztvevők körében hasonló volt a hangulat, mint az olimpiai játékokon. Bár más 
ötkarikás viadalokkal ellentétben nézők nem voltak jelen azon a rendezvényen, 
amelyre február közepén került sor az Aeroclub Torino lezárt repülőterén, de 
legalább akkora izgalomra adott okot, hogy a Lancia öt legsikeresebb raliautója 
adott találkát egymásnak.
 
  Pedig nagyon is rászolgált volna a széles 
nyilvánosságra az ötös fogat, elvégre valamennyi az olasz autómárka fényes 
motorsport-múltjának guruló emlékművének tekinthető. A Stratos, a Rally 307, a 
Delta S4 és a Delta különböző, szériaközeli, A-csoportos változatai összesen 74 
világbajnoki futamgyőzelmet arattak az 1974 és 1992 közötti 
időszakban. Természetesen minden rali-Lancia őse, a Fulvia HF is jelen volt a 
múltidéző seregszemlén. Amikor a ralisport felvirágzott a hatvanas évek végén, a 
korábbi évek megbízhatósági futamai mind ádázabb gyorsasági versenyekké 
alakultak át. Akkor a tuning elmaradhatatlan kellékének számított a mattfeketére 
fényezett motorháztető. Az elsőkerékhajtású kupéval Sandro Munari tanította 
móresre ellenfeleit. Az évek során jelentősen megnőtt a Fulvia első tengely elé 
beépített, szűk hegerszögű, 1,2 literes, V4-es motorjának a teljesítménye. 
1965-ben még 105 lóerőt adott le, később azonban 1600 köbcentiméterre bővült a 
hengerűrtartalma, lóerőinek száma pedig 165-re. Munarinak az 1972. évi Monte 
Carlo ralin sikerült vele a nagy áttörés.
 
  34 évvel és egy hónappal a dicső győzelem után egy 
szerelő éppen nagy gázfröccsökkel melegíti ugyanazt a Fulviát. A pedál minden 
mozdulatára vadul felugat az 1,6 literes motor. Az autó vékony párnázású 
kagylóülésein nincsenek fejtámlák, viszont már akkor négypontos biztonsági öv 
védte a pilótát és a navigátort. Előbbinek számos kerek műszer nyújtott 
információt a mechanika hogylétéről, utóbbinak egyszerű Haldex-tripmasterrel 
kellett beérnie. Hamar kiderül, milyen jó formában van még ma is a versenyautó. 
825 kilogrammos tömege és sportos áttételezésű, ötfokozatú váltója egyaránt 
kedvez a menetteljesítményeknek. Kormánya rásegítés nélkül is könnyen, finoman 
jár, pontosan ugranak be helyükre a sebességfokozatok. Kanyarvételnél azonban 
már jóval kevésbé kezes: erőteljesen alulkormányozott. A korai elsőkerekes 
autókra jellemző hangolás miatt már érthető, hogy a korabeli fotókon miért csupa 
olyan jelenet látható, ahol a Fulvia HF-et irányító pilóta messze elvándorolva 
az ideális ívről, teljesen alászedett kerekekkel, menthetetlenül a kanyar külső 
íve felé sodródik.
 
  A Fulvia csiszolatlan, de őszinte autó. Az Alitalia 
színeiben pompázó, ék alakú Stratost viszont teljesen más fából faragták. 
Esetében pillanatok alatt beigazolódik a középmotoros sportkocsikkal szemben 
táplált valamennyi előítélet. Rendkívül kicsi, mindössze 2,18 méteres 
tengelytávja miatt már egyenesben is rendkívül nyugtalan. Kanyarokban szinte 
lehetetlen kiszámítani, hogy hirtelen az orra csúszik-e meg, vagy szemvillanás 
alatt a fara előzi-e meg az elejét. Elég a gázpedált taposó láb egy óvatlan 
rezzenése, és máris megpördül. Ha a pilóta ilyenkor nem cselekszik a gondolatnál 
is gyorsabban, azonnal elveszíti felette az uralmát. Ellenkormányzáskor 
szerencsére legalább a bal könyöknek van elég hely, mert az ajtókárpitok 
öblösek.
 
  A szeszélyes viselkedésért maradéktalan kárpótlást 
nyújt a keresztben beépített V6-os. A Ferrari Dino 2,4 literes, nyolcezres 
percenkénti fordulaton 240 lóerős motorja ez, amely mintaszerű kulturáltsággal, 
csodálatosan egyenletesen adja le teljesítményét. Hangja jóval 
arisztokratikusabb és visszafogottabb, mint a Fulvia harapós baritonja. Akkori 
ellenfeleit, a szolid kinézetű Ford Escortot és a Fiat 124 Spidert már csak 
jóval nagyobb teljesítménye és agresszív természete miatt is fölényesen 
lepipálta. 1972. évi bemutatkozását követően összesen 17 világbajnoki győzelmet 
aratott, de Bernard Darniche még 1981-ben is sikerre tudta vinni a 
Korzika-ralin.
  Folytatom
  
	         
		 
	        
	        |