Skoda Roomster
Bálint 2006.08.21. 10:25
...Skoda Roomster
Okos ember más kárán tanul, az igazán bölcs
mások sikereiből. A Skoda körültekintően pozicionálta régen beharangozott
újoncát, amellyel kapcsolatban az első benyomások alapján igen súlyos
hiányosságoknak kellene felszínre kerülniük ahhoz, hogy kudarcot
valljon.
A valóságshow-k, tehetségkutatók és főzőműsorok
kiirthatatlan sokasága is azt bizonyítja, hogy a felkapott fogyasztói termékek
piaca telíthetetlennek tűnő fekete lyuk. Ahol elfér egy egyterű, ott kettőnek,
ötnek, tíznek is jut hely: öt év leforgása alatt kétszeresére duzzadt az európai
újautópiac leginkább heterogén szegmense, amelyben a Suzuki Wagon R+-tól kezdve
a Citroen Berlingón át a Toyota Corolla Versóig mindenféle alkattal és
személyiséggel találkozhatunk - kicsi, kompakt, modul. Ebben a színes
kavalkádban kötelező gyakorlat tehát a részvétel, különösen egy olyan, két
lábbal a földön álló, a vevőelégedettségi felmérések tanúsága szerint
Európa-szerte vállalható márkának, mint a Volkswagen-konszernen belül a névadó
eredeti népautószerepét magára öltő cseheknek.
Szenvedélyes
hivatalnok
A Skoda hosszan kivárt a Roomsterrel, 29 hónapot
vett igénybe az autó fejlesztése. Nem is tűnik elkapkodottnak a jármű. A
márkaarculatba illeszkedő, de plasztikusabb hűtőmaszk, az új Octavia
fényszórórajzát tovább finomító reflektorok, illetve a merész hátsó lámpatest
egy ismert, mégis újszerű márkáról tanúskodnak. A csehek negyedik önálló
modellsora fiatalos és vidám, olyan bohókás részleteket vállal, amelyek eddig
elképzelhetetlenek lettek volna. Közép- és kelet-európai gyökereit persze nem
tagadhatja le, sziluettjében és belső kialakításában vonalzó és pálca diktálta
németes rend uralkodik, de tagadhatatlanul szívderítőbb jelenség, mint a gyár
bármelyik eddigi modellje. Ezt először is a "komoly" autókra egyáltalán nem
jellemző dupla övvonalnak köszönheti. A magasra emelt orrhoz igazodó első
üléssor mögött tenyérnyit zuhan az üvegfelület alsó éle, jobb kilátást
biztosítva a legvalószínűbb hátsó utasok: a kisgyermekek számára. Az elülső
oldalüveget ugyanakkor felülről is beszűkítette a tervezőgárda, ami az alsó
lekerekítéssel együtt az újkori Saab tanulmányautókat idézi, s ezzel
maradéktalanul megfelel a gyár által meghatározott kettős személyiség
koncepciójának: a Roomster legyen praktikus és szellős az utasok, ugyanakkor
dinamikus és élménydús a vezető számára.
Egyszerű és jó
Mivel mind a kategóriához, mind a márkához az
előbbi áll közelebb, kezdjük az ismerkedést azzal. Habár a téglalap forma és a
nem látható kilincs tolóajtót ígér - a praktikum pedig azt követelne -, a
Roomster hátsó üléssorát hagyományos szárnyas ajtón át közelíthetjük meg.
Kevésbé tradicionális maga az üléspad, amelyet kettő és fél utasra szabtak. Az
ennek megfelelő arányban osztva ledönthető háttámlák mellett a két szélső,
teljes értékű fotel 150 milliméteren tologatható előre-hátra. Emellett mindhárom
szegmens előrebuktatható, sőt, ki is szerelhető a helyéről, vagy ha úgy
kívánjuk, a szélsők beljebb költöztethetők 11-11 centivel. Mindez a végeredményt
tekintve teljesen megfelel például az Opel Meriva megoldásának, kivitelezésében
azonban a jóval egyszerűbb (és gyártástechnológiailag vélhetően olcsóbb) nyílt
sínes, kombi-furgonos utat követi. Teljesen sík padlóhoz vagy a komfortos
beljebb csusszanáshoz szerelni, emelni kell, viszont minden könnyedén,
egyértelműen, átláthatóan működik. A két szintre behelyezhető, kemény
kalaptartóval fedett csomagtartó ugyanilyen őszinte: teljesen síkokkal határolt,
a kerékdobok melletti zugokat praktikus polcokkal tagolták, az üreg legkisebb
szélessége pedig meghaladja az egy métert. Haszonjárműveknél szokás az ennyire
pedáns térgazdálkodás, amit a Roomster igényes kárpitozással, kihajtható
akasztófülekkel és 12 voltos aljzattal spékel meg.
Autóból van
A Roomster térkomponense tehát rendben van, de
hogyan számol el a beígért vezetési élményel? A süllyesztett ajtókivágás és a
hegyes keret miatt a vártnál körülményesebben megközelíthető első traktusban a
megszokott, mégis pozitívabb Skoda-környezetbe csöppenünk. A szellősebben
elrendezett kezelőszervek ergonómiája kiváló, és bár úton-útfélen ugyanazokkal a
szerelvényekkel találkozunk, mint a Fabiában, annak praktikus egyszerűségével
szemben itt ötletesség és nagyvonalúság is vegyült a megvalósításba. A fejtér
értelemszerűen kiváló, az ülések tömése átlagos VW-komfortot nyújt, a dupla
kesztyűtartó, a pohártartók és a tágas ajtózsebek ipari mennyiségű kacatot
nyelnek el. A kompakt egyterűek térkínálata persze sokszor csalóka, hiszen a
méretosztály diktálta motorok olykor nehézkesen birkóznak meg a könnyen túlzásba
vihető terheléssel. A Skoda kellemes csalódást okoz ezen a téren. Egyrészt a
három dízel- és három benzinmotorból álló paletta az ésszerűség határain belül
kifejezetten izmos darabokat is tartalmaz, másrészt a tesztflottából szándékosan
kimazsolázott legharmatosabb hajtóművek - az 1,2 literes benzines és az 1,4-es
dízel - nem várt agilitással mozgatták a magas karosszériát. A kipróbáltakhoz
hasonló előszériás autók esetében ugyan soha nem lehetünk biztosak a valós
motorteljesítményben, nem tűnik ámításnak a tisztes húzóerő, nem utolsósorban a
kifejezetten rövidre áttételezett váltó ismeretében. Ami viszont igazán meglepő,
hogy az autópályán haladva csak a fordulatszámmérő tanúskodik a négyezer körüli
főtengelyfordulatról, a szél-, út- és motorzaj egyaránt távol marad az
utascellától. Az ötfokozatú sebességváltó precízen kapcsolható, elhelyezése és
működtetése problémamentes használatot ígér. Pontosan ennyit - és nem többet -
biztosít az elöl a Fabiából, hátul az első generációs Octaviából származó
felfüggesztés: országúton viszonylag csekély oldaldőléssel és különösebb
rosszindulatú imbolygás nélkül vezethető az Octavia kombinál is nagyobb
tengelytávú autó.
Fogadunk rá
Hazájában e hónap eleje óta
kapható, Magyarországra a nyár végén jut el a Skoda sikervárományosa. Érdekes és
értékes alternatíva lehet azok számára, akik a jelenlegi választékból eddig
képzeletben próbálták meg összeállítani a számukra ideális kompakt egyterűt. A
pontos felszereltségében ismeretlen alapmodell ára 3,0, a legkisebb dízelé 3,5
millió forint körül várható. A gazdag extralista többek között (a legnagyobb
benzinmotorhoz társítható) hatfokozatú Tiptronic váltót, kanyarkövető halogén
fényszórót, keréknyomásmérőt, kétféle navigációs rendszert, valamint gigantikus
üvegtetőt tartalmaz - ha valaki hisz az életmódautókban, a Roomsteren igazán nem
fog múlni a boldogsága.
|